Îmbunătățirea competențelor media pentru părinți, copii și tineri prin intermediul proiectului european ESOI
Proiectul „Safe Online” (Siguranță în Mediul Online) este coordonat
și susținut de diverse instituții de învățământ și asociații
neguvernamentale din Europa.
Inițiativa pentru o siguranță în mediul online la nivel european
(European Safe Online Initiative) este un concept derivat al
Inițiativei Flamande de Siguranță în Mediul Online (Flemish Safe
Online Initiative) aplicată în contextul mai larg al Uniunii
Europene și în special, în cadrul a cinci țări ale UE: Belgia,
Bulgaria, Cipru, Grecia și România.
În cadrul acestui proiect, parteneriatul este format din diverse asociații și instituții de
învățământ își aduc propriile cunoștințe și experiențe pentru a
construi un program pentru educarea părinților și educatorilor cu
scopul conștientizării riscurilor și oportunităților pe care noile
canele de media le oferă copiilor.
Proiectul se poate accesa la adresa
https://europeansafeonline.eu/ro/
Principalul obiectiv al INIȚIATIVEI DE SIGURANȚĂ ÎN MEDIUL ONLINE LA NIVEL EUROPEAN, pe scurt ESOI, este îmbunătățirea gradului de alfabetizare media în rândul copiilor și tinerilor, printr-o educație extensivă a părinților privind noile medii sociale.
În loc să încerce dezvoltarea unui proiect pilot de experimentare, proiectul ESOI propune extinderea unei inovații recunoscute și dovedite în domeniul alfabetizării media. Mai precis, proiectul ESOI vizează replicarea unei practici în domeniul alfabetizării media care a înregistrat rezultate demonstrabile cu dovezi calitative și cantitative ale impactului – cea a programului flamand „SafeOnline”. De câțiva ani, inițiativa flamandă de formare SafeOnline și-a atins cu succes obiectivul de a îmbunătăți nivelurile de alfabetizare a părinților prin dezvoltarea cunoștințelor și a competențelor pe noile canale de media care sunt folosite zilnic de copiii lor.
Prin inițiativa de formare a siguranței flamande “SafeOnline”, mii de părinți și-au dezvoltat înțelegerea și și-au îmbunătățit răspunsul față de oportunitățile și riscurile activităților online și la rândul lor, și-au susținut copiii în înțelegerea posibilităților și provocărilor acestor noi canale de media și achiziția de noi cunoștințe.
Misiunea noastră. Principalul obiectiv al ESOI este îmbunătățirea nivelurilor de alfabetizare media în rândul copiilor și tinerilor, prin educația extensivă privind noile canale de media utilizate de părinți.
Viziunea noastră. De a acționa ca un catalizator pentru a favoriza extinderea între regiuni și țări a uneia dintre cele mai de succes practici europene în domeniul alfabetizării media; o practică, care a primit o serie de premii și distincții – atât la nivel european, cât și național – datorită capacității sale distincte de a aduce rezultate impresionante în avansarea nivelurilor de alfabetizare media.
Istoricul nostru. Prin Inițiativa de formare flamandă „SafeOnline”, mii de părinți și-au dezvoltat înțelegerea și și-au îmbunătățit răspunsul față de oportunitățile și riscurile activităților online și la rândul lor, și-au susținut copiii în înțelegerea posibilităților și provocărilor acestor noi canale de media și achiziția de noi cunoștințe.
Conștientizăm. Părinții se străduiesc să înțeleagă unde se află linia dintre utilizarea tehnologiilor digitale într-un mod constructiv și care poate susține învățarea copiilor, și utilizarea nesănătoasă a acestora. Părinții au nevoie de sfaturi pentru încurajarea competențelor și siguranței online a copiilor.
Consolidăm. O modalitate dezvoltată pe baza principiului „formării în cascadă”, conform căruia părinții instruiți transferă rapid aceste noi cunoștințe în cercul lor social; astfel, efectul multiplicator și rezultatele exponențiale ale învățării sunt foarte rapid vizibile.
Educăm. Părinții au responsabilitatea de a sprijini educația privind nole canale media folosite de copii, dar, în aceiași măsură și ei ar trebui să fie susținuți în acest sens. Este important să le oferim părinților spații în care să poată discuta întrebările și incertitudinile lor, precum și materiale unde pot găsi informații și răspunsuri la acestea.
Susținem. Încercăm să introducem părinții în lumea noilor canale media agreate de copii, să răspundem la întrebarea principală despre modul în care părinții ar trebui să participe la utilizarea acestor canale media și să discutăm despre:
Consolidarea gândirii critice a copiilor și tinerilor. Astfel, aceștia vor putea judeca și depăși amenințările mereu prezente de știri false, intimidare cibernetică, radicalizare, amenințări de cibersecuritate și fraudă. Chiar și cei mai mici copii sunt în contact zilnic cu tehnologiile digitale însă nu înțeleg riscurile, iar părinții își fac griji pentru conținuturi și riscuri necorespunzătoare, dar nu știu să abordeze aceste temeri.
Sprijinirea persoanelor în înțelegerea tehnologiilor digitale și beneficiile acestora. Fiecare persoană ar trebui să înțeleagă nu numai cum tehnologiile digitale susțin comunicarea, creativitatea și inovarea și dar și faptul că trebuie să fie conștienți de oportunitățile, limitările, efectele și riscurile acestora. Ei ar trebui să adopte o abordare critică a validității, fiabilității și impactului informațiilor și datelor puse la dispoziție prin mijloace digitale și ar trebui să își poată gestiona și proteja informațiile, conținutul, datele și identitățile digitale.
Sprijinirea tinerilor în căutarea împlinirii personale. Ca parte a misiunii generale de a pregăti tinerii pentru societate și piața muncii, precum și pentru a-i sprijini în căutarea împlinirii personale, educația și formarea profesională au un rol important în a ajuta tinerii să devină alfabetizați și responsabili ca cetățeni ai viitorului.
A ajuta tinerii să fie deschiși și curioși. Dezvoltarea și menținerea unei mentalități deschise și interesate, în timp ce tinerii sunt capabili să gândească independent și critic, să exercite o judecată solidă folosind cunoștințe bazate pe fapte, să reziste și să contracareze mesajele extremiste, îndoctrinarea și dezinformarea.
Alfabetizarea media ca o cale către libertate și incluziune. Considerăm educația media un factor extrem de important pentru incluziune și cetățenie activă în societatea informațională de astăzi. Alfabetizarea media este una dintre condițiile principale necesare pentru o cetățenie activă și deplină pentru a preveni și diminua riscurile de excludere din viața comunității.
Depășirea decalajului digital la nivel european. Atât în interiorul cât și între statele membre ale UE persistă un decalaj digital. Sudul și estul Europei au o rata de alfabetizare media mai mică. Proiectul EUROPEAN SAFE ONLINE a decis să-și concentreze eforturile asupra țărilor poziționate în sudul si estul Europei, unde se găsesc cele mai mari nevoi în domeniul alfabetizării media.